• کم کاری شهرداری با نظام مهندسی تامل برانگیز شده/ وزارت راه ورود جدی داشته باشد۱۳۹۳/۰۸/۱۴
  •  معاون خدمات مهندسي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه بی اعتنایی شهرداری به هشدارها وگزارش های فنی سازمان نظام مهندسی درباره گودبرداری های پرخطر جان شهروندان را به خطرمی اندازد گفت: تنها راهکار کاهش حوادث گودبردارهای غیراصولی تعامل مطلوب سه رکن مرتبط با ساخت و ساز شامل وزارت راه، نظام مهندسی و شهردای است.

    رضا حيدريون در این زمینه اظهار داشت: همکاری مطلوب سازمان نظام مهندسی تهران با اداره کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران در سنوات قبل باعث شد که از بسیاری از مخاطرات ناشی از گودبرداری های غیراصولی ممانعت به عمل آید. این درحالی است که در شرایط فعلی بنا به دلایل نامشخصی این سطح همکاری کاهش پیدا کرده است.

    وی با اشاره به اینکه کم کاری اداره کل معماری و شهرسازی با سازمان متبوع ما مورد اعتراض است اظهار داشت: این کم کاری و بی اعتنایی شهرداری به هشدارهای نظام مهندسی درمورد گودهای پرخطری نظیر اطلس پلازا و ایران زمین باعث شدکه نظام مهندسی از طریق رسانه ها پرخطر بودن این گود را اطلاع رسانی کند.

    معاون خدمات مهندسي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی یک نگاه تخصصی به مسائل ساختمان سازی دارد و حافظ حقوق شهروندان است تاکید کرد: پیشتر که رابطه نظام مهندسی و شهرداری مطلوب بود، تیمی از کارشناسان نظام مهندسی و شهرداری با همکاری یکدیگر، بازدیدهای سرزده از ساختمان های در حال گودبرداری انجام می دادند که این امر نتایج ارزنده ای در توقف گودبرداری پرخطر به دنبال داشت، به طوری که نتیجه این همکاری کاهش 50 درصدی حوادث ساختمانی ناشی ازگودبرداری های غیراصولی بود.

    وی همچنین نسبت به نقش وزارت راه به عنوان ناظر عالیه اشاره کرد وگفت: وزارت راه نیز می بایست دراین زمینه ورود جدی داشته باشد و به عنوان نهاد حاکمیتی به تکالیف قانونی خود عمل کند.

    حیدریون ادامه داد: در گود اطلس پلازا عملیات گودبرداری بدون جواز صورت گرفته است و در حین کار جواز ساختمانی صادر شده است و این فرآیند اشکال قانونی دارد، این درحالی است که اگر انجام عملیات این گود با مجوز بود و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در جریان آن قرارمی گرفت، اکنون این گود تبدیل به گودی پرخطر نمی شد.

    وی خواستار همکاری تمامی ارگان های مربوطه نظیر سازمان آتش نشانی، شهرداری و نیز وزارت راه برای کاهش گودبردارهای غیراصولی شد و گفت: یکی از ارکان مربوط به پروسه گودبرداری، وزارت راه و شهرسازی است که امیدواریم در این زمینه ورود جدی داشته باشد. به عنوان مثال دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارتخانه می بایست در زمینه تعیین صلاحیت پیمانکاران گودبرداری های عمیق ورود پیدا کند.

    بازدیدهای سرزده سازمان آتش نشانی از گودبرداری ها
    همچنین دراینباره محمود قدیری- معاون حوزه پیشگیری و حفاظت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این زمینه درگفتگو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: سازمان آتش نشانی بازدیدهای دوره ای و اتفاقی از ساختمان های درحال گودبرداری انجام می دهد و چنانچه پرخطر بودن گودی برای این سازمان کاملا محرز شود، اقدمات لازم را برای ایمن سازی آن انجام می دهد.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال چندی پیش یک ساختمان اداری در حوالی منطقه ونک در حال گودبرداری بود که پرخطر بودن آن کاملا مشخص بود و سازمان متبوع ما فورا به شهرداری منطقه نامه نگاری کرد و شهرداری نیز فورا پروژه را تعطیل کرد.

    قدیری با بیان اینکه پیشتر این معاونت به همراه سازمان نظام مهندسی ساختمان اقدام به برگزاری مانورگودبرداری کرده است تاکید کرد: باتوجه به اینکه ارزیابی از روند ساختمان های درحال گودبرداری امری کاملا فنی وکارشناسی است، بنابراین چنانچه سازمان آتش نشانی در مراحل اولیه گودی را پرخطر تشخیص دهد، مراتب امر را به شهرداری منطقه گزارش می کند و سپس شهرداری منطقه از سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد تخصصی برای بررسی فنی درخواست همکاری می کند.

    آتش نشانان تخصص گودبرداری های عظیم را ندارند
    علاوه براین در این راستا ملکی سخنگوی آتش نشانی درگفتگو با «صما» اظهار داشت: متاسفانه سازمان آتش نشانی از قدرت اجرایی لازم برای توقف گودبرداری های غیراصولی برخودار نیست و آتش نشانان تخصصشان آنقدر بالا نیست که در مورد گودبرداری های عظیمی نظیر ایران زمین و اطلس پلازا ورود پیدا کنند.

    وی ادامه داد: البته آتش نشانی درمورد گودهای کوچک می تواند ورود پیدا کند، به عنوان مثال چند روز پیش در خیابان خواجه عبدالله، یک مورد گودبرداری غیراصولی به سازمان متبوع ما ورود پیدا کرد و خوشبختانه نیروهای این سازمان فورا به محل رسیدند و تدابیر ایمنی لازم را انجام دادند.

    ملکی همچنین با اشاره به اینکه وقتی گودی پرخطر تشخیص داده می شود مراجع ذی ربط می بایست فورا ورود پیدا کنند تاکید کرد: ملاک پرخطربودن یک گود صرفا ترک خوردن خیابان های مجاور نیست و وقتی که گودی پرخطر تشخیص داده می شود لازم است که حتما تدابیر ایمنی لازم را برای جلوگیری از بروز خطرات جانی ایجاد کرد.

    سخنگوی سازمان آتش نشانی همچنین با اشاره به تفاهم نامه اخیری که بین سازمان آتش نشانی و نظام مهندسی ساختمان استان تهران منعقد شده است خاطر نشان ساخت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در زمان انعقاد این قرارداد از بنده دعوت به عمل نیاورند و در اثر این امر به هیچ وجه در جریان جزییات این تفاهم نامه نیستم.